lørdag 3. mars 2012

"Alle MÅ ikke være SÅ interessert i hund da!"

Uttalelsen kommer fra min eldste sønn Isak, 14 år- snart 15! Det er kommet som et sukk nå og da - og som hans kjødelige fader må jeg da innse at han faktisk har full rett til å ikke være SÅ interessert! Det kan være et slit å ha to hundeengasjerte foreldre som omgir seg med en drøss med venner som også har hunder. Jeg innrømmer at tema i gode vennelag kan bli litt ensidig for en gutt som ikke er SÅ interessert!

Likevel deler Isak og jeg friluftsinteressen, og selv om han kan vise liten interesse for hundene så vet jeg at han kan sele på et 6-spann og kjøre det trygt fram og tilbake. Han vet at våre sponsorer er KOBUK og VOM & HUNDEMAT. Han vet forskjellen på tørrfor og våtfor, og han kjenner hundene på navn. Hele sommeren er han tålmodig guide for store og små kusiner og venner som vil se valpene, holde dem og leke med dem - vel vitende om at det han som må koste hundemøkk når moroa er over. Som far må jeg si jeg er stolt av gutten min som er klar og uredd i talen, praktisk og tålmodig med sine plikter og nok har en høyere kompetanse på hund enn det jeg hadde da jeg var på hans alder. Så har han muligheten seinere hvis interessen skulle ta seg opp seinere.

Vi to hadde hatt flere flotte jaktturer i høst i både godvær og skitvær. Men guttetur er topp! På bildet ser du en stolt rypejeger - og bak kamra skjønner dere der er en meget fornøyd far!


Isak er den lidenskaplige fiskeren i familien, trener forball og liker toppturer på ski. Han trener til Langfjordrennet - verdens Nordligste Telemarksrenn- som er i slutten av april. Her er hans onkel Tore primus motor og inspirator. 



Da mamma Marianne vant 400 km på Femundsløpet i 2011, var det Isak som ga mora klar beskjed: Du må dit til neste år også for å forsvare tttelen din! Så var den saken avgjort!
Når jeg reiser rundt Finnmark med mitt 14-spann går Isak på ungdomskolen i Burfjord i Kvænangen. Der er yndlingsfagene gym og matte. Og spansken er heller ikke så verst.

Jeg vet jeg vil se han i målområdet når mitt spann er meldt i løypa - og at han vil være sekundant på siden hele veien! Jeg er en heldig mann!

Arne

PS.
I dag har jeg vært på en topp treningstur innover Rundfjellet og legger ved dagens hundebilde fra hytta på Villreinvann. Flotte forhold og god stemning i spannet. Spannet er bra nå, og de fleste av de 14 er nå plukka ut, men enda noen usikkerhetsmomenter. Skal man ta med de beste eller de som ha vært skadefrie ....



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar